top of page

יתר לחץ דם

יתר לחץ דם הוא מצב רפואי נפוץ שלרוב אינו גורם לתסמינים ולכן מכונה לעיתי "המחלה השקטה". רבים סבורים כי מדובר בבעיה של אנשים מבוגרים בלבד, אך בפועל היא יכולה להופיע גם בגיל צעיר יותר. לעיתים קיימת נטייה תורשתית להתפתחות המחלה, אך גם אורח החיים משפיע רבות. הפחתת צריכת מלח, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה יכולים לסייע במניעה ובשליטה על לחץ הדם (He et al., 2013).

כ-25% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מיתר לחץ דם. למרות העלייה במודעות לנושא, רבים אינם מודעים לכך שמדובר במצב העלול לגרום לסיבוכים משמעותיים. לחץ דם גבוה שאינו מאוזן עלול לגרום לנזק מצטבר לכלי הדם ולהוביל למחלות לב וכלי דם. לכן חשוב לעקוב אחר ערכי לחץ הדם ולטפל בהם בהתאם להמלצות רפואיות

(ESC/ESH Guidelines for the Management of Arterial Hypertension).

לחץ הדם הוא הכוח שמפעיל הדם על דפנות העורקים בזמן זרימתו בגוף. הערכים משתנים במהלך היום בהתאם לפעילות, למצב רגשי ולמצבים פיזיולוגיים שונים. בזמן שינה או מנוחה לחץ הדם בדרך כלל נמוך יותר, ואילו בזמן פעילות גופנית, התרגשות או מתח הוא עשוי לעלות.

מדידת לחץ הדם מתבטאת בשני ערכים. הערך הגבוה נקרא לחץ דם סיסטולי והוא משקף את הלחץ בעורקים כאשר הלב מתכווץ ומזרים דם לגוף. הערך הנמוך נקרא לחץ דם דיאסטולי והוא מודד את הלחץ כאשר הלב במנוחה בין פעימותיו. בדרך כלל יתר לחץ דם מוגדר כאשר הערכים מגיעים ל-140/90 מ״מ כספית או יותר, אם כי באוכלוסיות מסוימות כמו חולי סוכרת או מחלות כליה ערכי הסף עשויים להיות נמוכים יותר (ESC/ESH Guidelines).

לעיתים קרובות יתר לחץ דם אינו גורם לתסמינים מוקדמים, אך הוא מעלה את הסיכון לשבץ מוחי ולמחלות לב. הסיכון גבוה יותר אצל אנשים עם נטייה משפחתית, עודף משקל או אורח חיים שאינו כולל פעילות גופנית ותזונה מאוזנת.

PHOTO-2026-03-18-22-37-03_edited.jpg

מחקרים בתחום

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין יתר לחץ דם לבין פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי לאורך השנים. במחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג׳ונס הופקינס ופורסם בכתב העת JAMA נמצא כי אצל אנשים בגילאי 48–67 שסבלו מיתר לחץ דם נצפתה ירידה גבוהה יותר בתפקודים קוגניטיביים לאורך תקופה של כ-20 שנה, בהשוואה לאנשים עם לחץ דם תקין (Gottesman et al., JAMA). החוקרים מצאו כי טיפול תרופתי שעוזר לאזן את לחץ הדם עשוי להפחית את קצב הירידה הקוגניטיבית.

מחקר נוסף הראה כי דפוסי לחץ הדם בגיל צעיר יכולים לנבא סיכון למחלות לב וכלי דם בהמשך החיים. נמצא כי גם עליות קטנות יחסית בלחץ הדם לאורך זמן עלולות להעלות את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית בעתיד (Yano et al., JAMA Cardiology, 2020).

בנוסף נמצא קשר בין השמנת יתר, במיוחד באזור פלג הגוף העליון, לבין סיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם ותסמונת מטבולית. לעומת זאת, מחקרים מסוימים מצביעים גם על קשר בין מאפייני מבנה הגוף לבין הסיכון למחלה (Eur J Clin Invest).

 

תזונה ולחץ דם

לתזונה תפקיד משמעותי באיזון לחץ הדם. אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על לחץ הדם הוא צריכת מלח. מחקרים הראו כי הפחתת צריכת מלח יכולה להוביל לירידה משמעותית בלחץ הדם הן אצל אנשים בריאים והן אצל הסובלים מיתר לחץ דם (He, Li & MacGregor, BMJ 2013).

בנוסף נמצא כי צריכת מזונות עשירים באשלגן כמו פירות וירקות עשויה לתרום לאיזון לחץ הדם. מחקרים נוספים מצביעים על כך שגם צריכת מוצרי חלב עשויה להיות קשורה להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, לסוכרת ולתסמונת מטבולית (Bhavadharini et al., BMJ Open Diabetes Research & Care, 2020).

 

הסכנות של יתר לחץ דם

לחץ דם גבוה גורם עם הזמן לנזק בדפנות כלי הדם. הלחץ המתמשך על העורקים עלול לגרום להם להתקשח ולהצר, מצב הידוע כטרשת עורקים. תהליך זה מגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם שעלולים לחסום את זרימת הדם למוח ולגרום לשבץ. בנוסף, לחץ גבוה על כלי הדם במוח עלול לגרום לקרע בעורק ולדימום מוחי.

מחקרים מראים כי כל עלייה של כ-10 מ״מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי מעלה את הסיכון לשבץ בכ-20%. לעומת זאת, ירידה של כ-6 מ״מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי יכולה להפחית את הסיכון לשבץ באופן משמעותי. לכן איזון לחץ הדם הוא אחד הצעדים החשובים ביותר במניעת מחלות לב וכלי דם.

התקשרו עכשיו - 03-3818583 
או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

אנחנו כאן בשבילכם

bottom of page